Reptes i interrogants de l’Educació Social

istock_000013485370xxxlargeQuines són les nostres inquietuds sobre l’Educació Social? Que volem saber? De quin col·lectiu necessitem saber més? Aquestes i més preguntes similars van ser les preguntes que ens vam plantejar a l’hora de fer el treball de final de l’assignatura. Aquest treball consistia en la recerca d’informació sobre algun tema col·lectiu interesant, i contestar els nostres propis interrogants.

La primera era de l’Homosexualitat, es va plantejar la problemàtica de diferents col·lectius en la societat, que tot i viure en el segle XXI vivim envoltats de prejudicis que es necessari canviar-los. Aquí els educadors socials haurien d’intervenir per conscienciar, normalitzar i fer veure a la ciutadania que vivim envoltats d’etiquetes.

La segona exposició tractava dels Micromasclismes. Van explicar les diferents característiques en que es desenvolupa. La qüestió principal que ens volien fer veure, era que el micromasclismes són actes del dia a dia, que en general no es visibilitzen, però tot i això són existents i perjudiquen.

La següent exposició va ser la de Com evitar els estereotips mitjançant el Teatre social. En el teatre social es fa lo possible per evitar els estereotips i lluitar contra ells, una crítica social. Per aquest motiu, comentaren que és necessària la pràctica del teatre entre la societat per poder transmetre aquests valors entre la població, és un aspecte que també comparteixen els educadors que ho creuen essencial en l’escolarització.

El nostre treball consistia sobre els interrogants i reptes del Ciberbullying. Aquest és un concepte innovador per la societat, simplement és una evolució del bulliying tradicional, però amb fet de que aquest assetjament no s’acaba mai, ja que es du a terme a partir de la xarxa. És molt important treballar-lo però per fer-ho es necessita estar informat i format, per aquest motiu veiem primordial la prevenció, la protecció i el tractament d’aquests fets, i per aquest motiu es primordial la feina dels Educadors Socials ben formats.

Un altre exposició va ser la de Discapacitat (Diversitat funcional) i sexualitat. Hi ha un pensament general de que les persones amb diversitat funcional no poden gaudir de relacions sexuals. Amb aquest treball s’ha volgut desmuntar aquest mite, aquestes persones tenen drets i eines per dur-ho a terme, i la qüestió principal en aquest tema és l’inconvenient dels prejudicis.

En l’exposició sobre la Islamofobia, van sortir aspectes importants que personalment no coneixia. Vivim en un món que funciona per les etiquetes socials i els prejudicis, i per aquest motiu existeix la islamofobia, però no només de la societat en general, sinó que també venen imposades a partir de les polítiques, privant a aquestes persones de la seva cultura, amb una “sensació de superioritat”. Per aquest motiu s’han creat diferents plataformes per recolzar a aquest col·lectiu, com per exemple “Musulmans contra la Islamofobia” o Nasij, que juntament amb els Educadors Socials, apoderen per poder superar les traves de la societat.

La següent exposició va ser la d’Educadors socials d’atenció social primària de l’ajuntament de Barcelona. Tenim una falta de professionals? Aquesta era la pregunta que es feien aquest grup, i en la societat es percep que és així. Amb 2 educadors per cada 15.000 habitants, la mateixa ràtio que abans de començar amb la crisi, en general són necessaris més professionals.

Les Addiccions, va ser la següent exposició. El gran repte sobre aquest col·lectiu és la prevenció, donar valors i idees que la gent pugui assumir i atribuir la responsabilitat a cada persona. En aquest àmbit és molt important la figura de l’Educació Social en els centres d’especialització, i també per poder conscienciar a la infància. Una de les conclusions que van extreure del treball i que ens van deixar a tots reflexionant, va ser el de legalitzar totes les drogues. Què en penseu d’això?

Els “Manteros”. En aquesta exposició se’ns va parlar sobre la situació que tenen aquestes persones que es dediquen a vendre articles per els carrers, i poder desmentir prejudicis que s’havien creat i eren totalment fals, com el que  perjudiquen els petits comerços, que venen productes il·legals o que són perillosos i violents. Per tant els reptes que tenim com a Educadors, i com a societat en general, és donar cabuda a aquestes persones i buscar una alternativa per ells, alhora que sensibilitzar i fomentar el respecte.

Un altra exposició va ser la del Trastorn de l’aspecte autista. Tot i no existir una cura per aquesta malaltia, s’han desenvolupat dietes específiques, medicaments i teràpies que ajuden a millorar el comportament de les persones amb aquest trastorn Vivim entre creences de que els autistes són tots iguals, i que s’aïllen del món, però, no és així, hi han diferents nivells i categories del trastorn. Per aquets motiu les components d’aquest grup van veure necessari la difusió d’informació a partir de xerrades, conferències o maratons per conscienciar.

Un altra tema a tractar era la Trata de persones. Aquest concepte significa la captació, trasllat i transport de dones per explotar-les sexualment. Espanya és el tercer país en trata de persones, amb 45.000 dones i nenes, de les quals només aconsegueixen escapar un 99%, i movent 5 milions d’euros al dia. És important la conscienciació d’aquest tema, ja que existeix perquè les persones ho consumeixen.

I per últim, vam tenir l’exposició dels Menjador social. Tenim un problema mundial, 1/3 dels aliments produïts es perden o es tiren, del qual 54% es tira a casa. Això són 112€ per persona a l’any. Amb això es podrien nodrir 5 milions de persones. Tot i això, existeixen moltes persones que no tenen per poder fer mínim un àpat al dia, per aquest motiu existeixen alternatives com Can Padró, que no és un simple menjador social, sinó que el podríem considerar un centre de servei, el qual proporciona dur a terme tasques diàries.

I fins aquí les exposicions dutes a terme per els membres de primer d’Educació Social. I també de l’assignatura en general.

Ha sigut un plaer compartir amb tots els lector totes les meves reflexions sobre els temes tractats a classe, els coneixements i les eines aportats per la carrera en general, i les meves opinions, sense cap tipus de tabú.

Gràcies per llegir-ho.

Atentament, Judit Hurtado Justicia

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s